شکل بدن و خطر ابتلا به بیماری قلبی

3 آوریل 2016- یکی ازتحقیقات جدید ارائه شده درنشست علمی کالج متخصصان قلب آمریکا درسال 2016 در شیکاگو نشان داد محل تجمع چربی دربدن بیش از وزن یا نمایه ی توده ی بدنی تعیین کننده ی احتمال ابتلا فرد به بیماری قلبی است.

بنظر می رسد  تجمع چربی اطراف کمر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. هر شکلی از چاقی می تواند بر قلب فشار وارد نماید، مطالعات  نشان می دهد افزایش وزن موجب بروز مشکلاتی در عملکرد بطن چپ می شود.

افرادی با شکل بدنی سیب که بیشتر وزن بدلیل تجمع چربی اطراف شکم را دارند نسبت به کسانی  که دارای  مشکل بدنی گلابی هستند و چربی اضافه ی آنها  دراطراف باسن تجمع یافته است، درمعرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی هستند.

افرادی با شکل  بدنی سیب مبتلا به سندرم متابولیک هستند که با فشار خون بالا، قند بالا، کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی قلبی در ارتباط است.

 در افراد مبتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می یابد، یک نفر از هر سه  فرد مبتلا به دیابت  به  بیماریهای  قلبی مبتلا هستند  و حدود  یک سوم از این افراد بر اثر حمله ی قلبی یا وقایع مشابه  قبل از تشخیص بیماری قلبی، جان خود را از دست می دهند.

بزرگ  بودن اندازه ی دور کمر عاملی برای پیش بینی خطر اختلال کارکرد بطن چپ

محققان مرکز پزشکی قلب اینترمانتین در  Salt Lake Cityو دانشگاه جان هاپکینز  با بررسی 200 مرد و زن مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 که هیچ علامتی از بیماری  کرونر  نداشتند به این نتایج دست یافتند.

 عملکرد بطن چپ (حفره ای از قلب که مسئول  پمپاژ خون حاوی اکسیژن به مغز و سایر  نقاط بدن است) شرکت کنندگان توسط سی تی اسکن و اکوکاردیوگرافی ارزیابی گردید. اختلال درعملکرد بطن چپ موجب بازگشت خون به ریه ها و کاهش خونرسانی به اندام های تحتانی میشود و خطر ایست ناگهانی قلبی ونارسایی قلبی را افزایش می دهد.

 صرفنظر از وزن کل بدن ونمایه ی توده ی بدنی (BMI)، چاقی شکمی یک عامل پیش بینی کننده ی مهم از اختلال عملکرد بطن چپ است که عامل شایعی  در بروز بیماری قلبی از جمله نارسایی احتقانی قلب است.

 دکتر Muhlesteinمدیر این پژوهش می گوید: این مطالعه  تایید می کند که داشتن شکل بدنی سیب یا اندازه ی دور کمر بالا می تواند به بیماریهای قلبی منجر شود و  کاهش اندازه ی دور کمر می تواند این خطرات را کاهش دهد.

در مطالعه ی قبلی با نام  faCTor-64، همین گروه از محققان، بیماران  دیابتی که درمعرض  خطربالای حملات قلبی، سکته یا مرگ بودند اما هیچ علامت واضحی از بیماری قلبی نداشتند را بررسی نمودند.

 محققان با استفاده از  CT  آنژیوگرافی به بررسی عروق کرونر این افراد پرداختند.  بر اساس این نتایج، به بیماران توصیه گردید شیوه ی زندگی خود را تغییر دهند یا به  مراقبتهای  استاندارد دیابت خود  ادامه دهند.

 در طی دوره ی پیگیری هر گونه عارضه ی جانبی قلبی بررسی گردید و مشخص شد که  BMIبالاتر با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط می باشد.

محقق اصلی این تحقیق دکتر Rosen  از دانشگاه جان هاپکینز می گوید: برای تایید یافته های مطالعه اخیر نیاز به تحقیقات بیشتری  وجود دارد. مطالعه ای که اخیراً درمجله ی  پزشکی امروز منتشر گردید، نشان می دهد زنانی که به اندومتریوز مبتلا هستند، درمعرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار دارند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/308578.php